Grundskola på distans?

Det pågår ständiga projekt om huruvida distansundervisning kan implementeras i grundskoleundervisningen. Just nu pågår ett projekt (FUS, flexibel undervisning i skärgården) vars syfte är att utreda om det skulle vara möjligt att bedriva grundskoleundervisning på distans.
Det är lätt att få känslan av att detta är en ny företeelse som möjligtvis kan användas inom vuxenutbildning, men det visar sig att det inte är hela sanningen.
Distansundervisning på grundskolenivå har faktiskt lika lång historia som distansundervisning på “högre” nivå. Redan 1991 infördes onlineundervisning i viss mån i USA, och 1997 startade den första onlineskolan, Virtual High School Global Consortium (VHS) och Florida Virtual School (FLVS). Undervisningen har varierat mellan att studeranden läst en viss kurs eller större studiehelheter.

Trots att fenomenet funnits sedan 1991 är forskningen på området begränsad, framför allt empirisk forskning. Forskningen som finns fokuserar primärt på personliga erfarenheter från de som varit inblandade i virtuell verksamhet.

Michael K. Barbour identifierar i sin artikel The Landscape of K-12 Online Learning fem potentiella fördelar med onlineundervisning:
1. Kan höja studiemotivationen. 2. Ger ökad tillgång till undervisning. 3. Kan höja kvaliteten på undervisning 4. Skapar flera möjligheter till utbildning och 5. Effektiv administration.

Nackdelen med fördelarna i det här sammanhanget är att de saknar empiriska och/eller andra trovärdiga bevis.

Syftet med FUS (Flexibel undervisning i skärgården) är att utreda huruvida man kunde införa distansundervisning i någon mån i den åländska skärgården för att säkerställa hög kvalitet på undervisning och förbättra möjligheterna till undervisning, dvs. öka valen för eleverna. I små skolor idag är det svårt att erbjuda undervisning i moderna språk. Med distansundervisning skulle man kunna erbjuda undervisning i språk fast det bara är fråga om en elev som vill studera. Men före man kan införa det måste man säkerställa kvaliteten: vilken typ av metodik används inom distansundervisning, vilka typer av egenskaper behöver en lärare som undervisar på distans osv. Det är många frågor som behöver svar, och jag kommer återkomma till frågorna många gånger ännu.
Vad tycker du? Är det värt att utreda den här frågan vidare?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *