Studieverksamhetens högsäsong

Bästa läsare!

Hur god framförhållnings man än försöker ha tenderar alltid allting klumpa ihop sig just i maj. Det är en spännande företeelse eftersom jag tror de absolut flesta är överens om det. Kurser och undervisning har pågått under hela året men det är i maj som säcken ska knytas ihop. Det berör samtliga som är inblandade inom verksamheten, studerande, lärare och så vidare.
Men när man är klar så är man klar – eller är det så? Om vi ska utveckla och framför allt förbättra verksamhet behöver vi ständigt utvärdera det vi gjort. Vad har vi gjort, varför har vi gjort det, hur har vi gjort det, vad har fungerat bra, vad har fungerat mindre bra osv. Även fast någonting är bra kan det alltid bli bättre.
Vi talar generellt väldigt mycket om utveckling, men utveckling betyder inte per definition förbättring. Genom att lägga tid och energi på utvärderingar skapas förutsättningar att utveckla och förbättra.

Ofta tänker man att skolans utvärdering slutar när elever har fått sina vitsord inskrivna på betyget, men det stämmer inte alls. Betyget är endast en liten del av bedömning och utvärdering. I de bästa av alla världar ska eleverna själva utvärdera sina prestationer, lärare ska utvärdera sina prestationer, elever och lärare ska utvärdera varandras prestationer, organisationen behöver utvärdera sina prestationer. Väl utförd utvärdering skapar möjligheter för att utveckla mot förbättringar.

Därför vill jag avslutningsvis uppmuntra alla elever, studeranden och lärare att lägga tid på att utvärdera era prestationer. Jag förstår att sommarlovet hägrar och att vi förtjänar lite ledigt efter en tuff vårtermin. Min övertygelse är dock att det är lättare att återgå till arbetet/studierna och fortsätta utvecklas om man har utvärderat tidigare arbetsmetoder när man tar sig an det nya verksamhetsåret.

Trevlig maj!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *