Virtuella hjälpmedel i ämnesintegrerade teman

Tänk om det fanns ett virtuellt program som slumpmässigt skulle kasta ut en till en okänd kultur och främmande del av världen. Med hjälp av det kunde man göra massor med ämnesintegrerade och interkulturella upptäckter.

Samhällskunskap – Vad är det för statsskick? Hur mycket människor bor det i staden/landet? Vad har man för valuta? Hur är valutan i jämförelse till vår egen? Vad talar man för språk?
Historia – Vad har staden/landet för historia? Hur passar landet in i den globala historien?
Religion – Vad finns det för religioner och livsåskådningar i landet samt vad är kännetecknade för dem?
Musik – Vilken typ av traditionell och modern musik finns i landet? Finns det några spännande instrument?
Matematik – Hur stort är landet i förhållande till det egna landet? Hur långt är det till landet? Hur länge skulle det ta att promenera dit om man håller en snitthastighet på 6 km/h?
Geografi – Vilken typ av klimat finns i landet? Vad finns det för råvaror och produktioner i landet? Hur skulle man kunna resa dit? Sevärdheter?
Biologi – Vad finns det för djurliv och växtlighet i landet?

Med ett sådant program skulle elever kunna jobba ämnesöverskridande och kollaborativt och bekanta sig med främmande platser och kulturer och göra jämförelser med elevernas egna verklighet. Endast fantasin begränsar möjligheterna. Som avslutning i en sådan sekvens kunde eleverna blanda in modersmål och skriva ett resereportage om platsen, utan att de behöver sätta foten utanför skolan.

Det bästa av allt är att det ju redan idag är helt möjligt. Lösningen heter www.geoguessr.com.
Vad tror ni, finns det någon potential i ett sådant upplägg?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *